Klaatu Barada Nikto

dimarts, 19 de maig del 2015

Bloggout!

Contemplar els paisatges de la blogosfera com un escenari on tenen lloc diàlegs i dialèctiques, mecàniques de la societat i la cultura, estratègies del poder econòmic i polític, en general, l'arena de les forces vives. Sumar-se a aquest riu i crear una identitat nova (però em temo que sovint aquest voler només significa 'no tenir', o 'no ser en el lloc').
Escriure un post és ja formar part d'un tipus determinat d'escriptura, un pas endavant que et situa en aquesta construcció col·lectiva, on les bitàcoles són els recursos humans de la xarxa. Una milícia que assumeix la vigilància i l'activisme de la representació individual.
El mateix èxit del blogs evidencia que les narrativitats en la xarxa contribueixen a configurar el sentit del món a través d'allò episòdic, la virtualitat, com a proposta d'una nova identitat. La familiaritat amb la que adaptem qualsevol escenari a la condició de realitat, presentada sota els paràmetres de l'experiència compartida, revela una vegada més l'enorme adaptabilitat de l'individu; i de com més enllà de les ficcions hipertextuals, amb una senzillesa i naturalitat sorprenents, instaurem lògiques que aporten estabilitat, crítiques que no estan destinades a combatre, sinó a la reconfiguració.
Nietzsche va formular amb l'etern retorn el destí de l'individu com un horitzó on el joc sobre l'inici i el final perd la perspectiva. No es pot negar que les manifestacions i expressions a través d'Internet -xarxes socials i blogosfera-, configuren realitats que responen a aquesta idea: l'absoluta absència d'horitzó. I és tan gran la certesa que ningú es planteja la necessitat d'una clausura, perquè en l'actualitat les figures de la reversibilitat es troben representades en el món gràcies a la tecnologia: el seu tropos omniscient és l'actualització.
Actualització que és un avanç de la immortalitat, un destí que només gosem somniar, però que ens avergonyeix admetre, com una cosa bruta. Però no és aquest l'objectiu que tots desitgem, l'actualització del material, del software, del cos i de la ment? Aquesta impossibilitat impregna les xarxes socials, i en part per això no es tanquen blogs, ni pàgines, ni ciberíades que, senzillament, cauen en el corrent. És la imatge final que domina la mitologia escandinava, Jörmundgander la serp fantàstica que rodeja el món delimitant-lo i copsant, alhora, les seves possibilitats i el seu final.

4 comentaris:

  1. Interessant post, Jordi. A mi el tema dels blogs em resulta curiós especialment pel tema referit a la identitat. És molt interessant observar com el model d'escriptura varia segons la funcionalitat. Teòricament jo hauria d'utilitzar un to similar en el meu blog i en el teu en tant que sóc el mateix individu però en canvi en els posts acadèmics gasto un toc més de narcissisme estilístic. En canvi en una resposta a un comentari el to és molt més planer i cordial. Curiós.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo ho vaig pensar al principi de l'assignatura: si escriure el meu blog de manera més "personal" o "academicista" (per dir-li d'alguna manera). Al final vaig optar pel meu estil personal, incloent enllaços de vídeo còmics si venien bé, perquè és l'estil d'escriptura que millor sé fer.
      Si l'he encertat o no, ja ho dirà en Joan. Tot i que, en el fons, un blog personal hauria de ser això, escriure com cadascun de nosaltres es senti millor, no?

      Tot i així, en comentaris personals als companys, diria que encara he sigut més "planera". Però, com diu en Jordi més avall, també és un espai que ho permet

      Elimina
  2. Si, clar, perquè quan fas un comentari et dirigeixes a algú concret, vols també ser més la persona i no una 'identitat' que hagis preparat prèviament. Personalment quan escric un post no penso qui to faig servir, m'agrada escriure tot i que no ho havia fet mai fins que vaig començar a estudiar a la UOC. Tampoc hagués fet un bloc si no fos per requeriment de la matèria. Ho trobo interessant, i fins i tot útil per reflexionar en veu alta, i poder dialogar, com fem ara.
    Salutacions,

    ResponElimina
  3. Interessants reflexions Jordi.

    Sovint he vist els blogs, al igual que altres programes de la xarxa, com "espais" a on les persones cerquen la seva identitat i, dins un 'nickname' o no, es permeten fer reflexions sobre fets que en veu alta no gosarien. També hi ha aquells que els agrada fer públic la seva identitat i lo bons que poden ser. O, els que, com nosaltres, descobrim les virtuts els problemes de les noves tecnologies. No ho sé... És un món tan ampli i complex.

    Jo he descobert que m'agrada escriure a partir de començar a estudiar a la UOC, abans no m'ho havia plantejat mai. Tanmateix, no tinc clar, a hores d'ara, si mantindré o no el blog. De moment, necessito un temps d'esbarjo real, humà i social.

    ResponElimina