Klaatu Barada Nikto

dilluns, 4 de maig del 2015

Absaló, Absaló!

Com que la nostra experiència es veu alterada per la tirania de les condicions, de l'ambient i les ocasions, no trobo inadequat començar aquest post parlant d'una sèrie de dubtes inconnexes que m'assalten després de la lectura dels texts proposats a la darrera proposta -i tinc la sensació que aquí alguna cosa transcendental reverteix en nosaltres- per part del nostre consultor de l'assignatura. Una petita mostra:
1. Per què la industria dels videojocs s'adreça als adolescents? El terme adolescent és un neologisme. Fa 100 anys no existia, es passava de la infància a l'edat adulta segons les necessitats de l'experiència, que marcava la pauta de les transformacions de l'individu al llarg de la vida. I què representa l'anunciada posada en marxa d'aquest atac al cim de la nova narrativa hipertexual sinó una projecció que pretén conquerir un espai reservat a les empreses col·lectives? Potser una nova formulació de l'individu dins els límits de la indefinició seguint el model de la innovació tecnològica. Una elongació en el nínxol dels nous materials que semi-condueix la nostra condició.
2. Va crear la impremta una necessitat de texts qüestionant-se el mateix suport escrit i la nova naturalesa que aquests haurien d'instaurar per no donar pas al discurs de la ficció narrativa? És a dir si els relats que van eclosionar després de la impremta són o no conseqüència d'aquesta, o formaven part d'un llegat ocult que esperava l'aparició de noves propostes d'expressió? I també, parlem de narrativa quan parlem de hipertextualitat?
3. Una trobada inesperada, no pas res nou, sinó una idea que ja existia. Allò que fins fa poc no podia dir, perquè era presoner de les categories que manlleven la ignorància per camins trillats, finalment clou amb la descoberta d'una dialèctica profunda. Potser per fer palesa la rotunditat de l'afirmació clàssica que diu 'els rius profunds fan poc soroll', però molt probablement perquè encara guardava certa ingènua apetència per les troballes inesperades; el cert és que la lectura del fragment 'Las nuevas fronteras de la literatura: la narrativa electrónica' m'ha alliberat, momentàniament (de la mateixa manera que manifestem alegria quan ens trobem amb un amic que fa molt temps no veiem, però ràpidament es palesa que aquella amistat, no era tan gran, i després ens quedem una mica decebuts, amb la vida, i la jutgem cruel).
Així doncs, llegint les darreres aportacions, faig meva la qüestió que planteja Domingo Sánchez-Mesa Martínez, la dialèctica immersió-interactivitat, com un preludi que pot mostrar-me (però no necessàriament, que tot preludi és només una promesa) un debat arrelat en les simes de la narrativitat i la ficció, reialme d'allò imaginari.

6 comentaris:

  1. Introdueixes reflexions que donen per més d'una entrada. Em quedo amb una que m'ha cridat l'atenció: "parlem de narrativa cuan parlem d'hipertextualitat?". Si i no. L'hipertextualitat és narrativa quan vol ser-ho, però també pot esdevindre un sense sentit, un "caos ordenat" per hipervincles que esberlen totalment les estructures narratives que coneixem.

    ResponElimina
  2. Aquí on acabes el teu comentari és on vull anar a petar perquè em sembla que la ficció hipertextual és només una forma de narrativitat. Però em sembla que l'objectiu d'aquesta assignatura tal i com l'enfoca el nostre consultor és la idea que la hipertextualitat és part de la nostra condició, d’aquí l'objectiu de l'anterior PAC. Un fet que a més d'un ens costa situar perquè significa un exercici d'autoconsciència que va més enllà de la idea generalitzada sobre els hipermèdia.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Més que la hipertextualitat forma part de la nostra condició, seria que nosaltres l'hem creat, no? Però, no sé fins a quin punt és innerent a l'ésser humà. Vull dir, ha trigat més de 3000 mil anys en manifestar-se o, per alguna raó, algú7ns ens l'ha creat perquè la veiem com una necessitat?

      Elimina
  3. Sobre el teu punt 1, per què s'adreça als adolescents?
    PErquè són el mercat d'ara i del futur. A nosaltres els adults és més difícil que ens enganxin de manera que hi gastem masses diners. Ens pot agradar algun joc, però no esdevé el nostre "centre". En canvi, si ja crean una necessitat/consumista en els adolescent, tenen un mercat per moooooolt anys assegurat.
    Igual que la moda i accesoris també, ja fa cert temps, cada vegada s'adreça més als adolescents: són un emrcat en potència.

    En aquest punt és quan vindria l'educació dels pares

    ResponElimina
  4. Quant al primer post tens raó, ho hem creat nosaltres. És clar, la tecnologia la creem i passa a formar part de nosaltres. Així la nostra condició és en cert aspecte, penso, una adaptació on a banda modifiquem l'entorn (també el medi natural.
    Sobre el mercat dels videojocs, doncs si, a nosaltres ens agafa de lluny i per això la nostra posició crítica, que tampoc ha de ser supercrítica...però tampoc la manca de perspectiva dels joves, cosa lògica altrament.
    Tanmateix, no se si tens nens (jo tinc 2 pre-adolescents) però els videojocs són de tot menys 'postmoderns'. És a dir, gairebé tots són històries del passat, o paisatges mítics de guerrers...en fi...la mateixa xaranga de sempre, amb unes ambientacions, músiques, etc...d'allò més naiv.
    I si, l'educació dels pares, que t'haig de dir, estem en aquest punt on ens adonem que en el millor dels cassos fem el que podem, i gràcies.
    Salutacions,

    ResponElimina
  5. Doncs, estic gairebé com tu, amb dues nenes de dotze anys i mig i, com són nenes (que diuen, i ho veig amb amics, comencen abans), ja en plena pre-adolescència i les hormones revolucionades.
    Al ser nenes el tema videojocs l'hem passat de diferent manera. Nintendo amb jocs de cadells de gossos monissims als que cuidar, Marios Bross i algun joc de moda. I, no hem passat més enllà de la Wii amb el Mario Bross i totes les versions del 'Just Dance' ... jajajaja

    I, totalment cert, com a pares anem fent el que ens sembla el millor i esperar a dintre d'uns anys com en surten ;-)
    Records

    ResponElimina