Klaatu Barada Nikto

dilluns, 11 de maig del 2015

Cibertext strikes again

Definir primer quines apropiacions del text inspiren l'aparició i independència del cibertext és el propòsit de les explicacions sobre oralitat i escriptura. Quines apropiacions? Sobre la interpretació i la intervenció respectivament; són aquestes dues accions realment subseqüents i alternatives o es produeixen simultàniament? Jo opto per la darrera opció.
El hipertext clàssic de Michael Joyce Afternoon es pot qualificar ja de hipertext modernista amb trets postmodernistes. És una ambiguació demodé. Com quan alguns pregunten entusiasmats als creadors de jocs interactius i es sorprenen veient que aquests són els menys optimistes respecte les possibilitats de les experiències virtuals.
Per què es parla de llibertat quan es parla de texts? Qui té més llibertat, un lector amb una pantalla o amb un llibre a les mans? Tu no tiraràs la pantalla però jo si puc llançar-te el llibre i sortir, marxar, disculpa...ho sento! Saps què? te'l regalo! És teu el llibre.
Ressaltar que moltes d'aquests lectures són ficcions però no narracions, segons Aaerseth el hipertext no és una nova configuració de la narrativa sinó una alternativa...ho és?
Podrien sotmetre el hipertext al test de Turing com a l'escena de Blade Runner. Quants hipertexts coneixes que es comportin com llibres? Quants llibres coneixes que es configurin con hipertexts?
Lectures ergòdiques que no precisen la narrativitat i texts que no ho són. Compte amb la zona de relax on no hi ha narrativitat. És un joc! Gaudeix! De veritat pensen que ens sedueixen col·locant mapes? Au va!
Sense el Text no existiria el Gòlem, ni la capacitat invocadora de presentar durant segles l'oportunitat al caos. Al contrari el hipertext es perd en la il·lusió de voler fer reals les presències dels innombrables. Vol fer aparèixer en l'Ara una estructura on el temps es plega sobre si mateix com un milfulles [el Text], quan aquest s'amara amb una sola gota que impregna del primer al darrer full d'aquest plec.
De moment no es pot superar aquesta estructura al voltant del text que ha estat capaç d'empresonar el coneixement, amb totes les seves imperfeccions. No obstant, ha nascut en aquest captiveri, la literatura, probablement una de les presoneres més belles i arrabassadores, causa de totes les desesperacions...perquè ningú comprèn, com pot ser, que no vulgui traspassar aquest llindar, i desaparèixer.
És aquest darrer pas el que qüestiona la hipertextualitat. El seu repte comença en aquest final.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada